فواید سونا خشک در بدنسازی

وبلاگی درباره سونا خشک

فواید سونا خشک در بدنسازی

سونا خشک می تواند فواید زیادی داشته باشد، اما به شرطی که به درستی از آن استفاده شود تا آب بدنتان کم نشود و می تواند به شما کمک کند خیلی سریع به هدف خود برسید و بدنی سالم داشته باشید، پس برای آشنایی بیشتر با سونا به ادامه مطلب مراجعه کنید.
 
سونا خشک
 

انواع سونا

انواع مختلفی از سونا و حمام بخار وجود دارد، اما به طور کلی همه سوناها اتاق هایی هستند که در دمای بین 150 درجه فارنهایت تا 195 درجه فارنهایت (65 تا 90 درجه سانتیگراد) گرم می شوند.

یکی از مهم ترین انواع سونا (سونای فنلاندی) است که خشک محسوب می شود، نوع دیگری نیز وجود دارد که آن (سونای ترکی) است و این نوع پر از بخار است، افراد معمولا بین 15 تا 30 دقیقه در حمام سونا هستند. بسته به درجه تحمل حرارت آنها.

شایان ذکر است که تفاوت سونا در روش های تولید گرما است و رایج ترین انواع سونا عبارتند از:

سونا چوب سوز

در این نوع از اجاق چوبی برای گرم کردن سونا تا دمای بالا و رطوبت بسیار کم استفاده می شود.

سونای بخار

این سونا به عنوان سونا ترکی شناخته می شود و این نوع به بخار متکی است، بنابراین دما پایین و رطوبت 100٪ بالا است.

سونا برقی

در این نوع برای گرم کردن اتاق سونا از بخاری برقی نصب شده بر روی زمین یا دیوار استفاده می شود که در این نوع دما بالا و رطوبت کم است.

سونا مادون قرمز

در آن از امواج مادون قرمز از انواع تخصصی لامپ ها برای گرم کردن بدن بدون گرم کردن کل اتاق استفاده می شود و مزایای آن مشابه سوناهای سنتی است، اما دمای بسیار پایین تری، معمولاً 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) را فراهم می کند و با وجود اینکه سطوح مختلف رطوبت، تاثیر آن بر بدن مشابه انواع سونا است.

سونا خشک و بدنسازی

فواید سونا برای سلامتی بعد از ورزش

سونا علاوه بر اینکه وسیله ای برای استراحت، آرامش و تسریع ریکاوری عضلانی است، فواید دیگری نیز دارد که انشالله اکنون با آنها آشنا می شویم:

  • سونا بعد از ورزش تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد: قرار گرفتن در معرض دمای بالا به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند که به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک می‌کند و در نتیجه استرس بر قلب را کاهش می‌دهد.
  •  یکی از پزشکان (آی موکای) که فیزیوتراپیست در تگزاس است، اظهار داشت: سونا بعد از ورزش می تواند دردهای مزمن عضلانی و آرتریت روماتوئید را تا حد زیادی کاهش دهد، همین دکتر همچنین می گوید برخی از ورزشکاران به ترتیب از حمام سونا استفاده می کنند. برای بهبود عملکرد تمرینی و بالا بردن استقامت و به نظر می رسد که قدرت عضلانی پس از استفاده از سونا افزایش می یابد، بنابراین سعی کنید پس از اتمام تمرین آهن از سونا استفاده کنید تا این فواید چندگانه را به دست آورید.

کاهش وزن با استفاده از سونا

  • وزنی که در سونا خشک از دست می دهید، وزن آب است و این خوب نیست زیرا ممکن است شما را در معرض کم آبی مزمن قرار دهد، بنابراین باید مطمئن شوید که در اسرع وقت به همان اندازه که از دست داده اید آب بنوشید، اما درجه حرارت بالا. داخل سونا باعث می‌شود ضربان قلب کمی بالا برود، که باعث می‌شود بدن شما بتواند کالری بیشتری در سونا نسبت به نشستن در دمای معمولی بسوزاند، اما این تاثیر بسیار کم است و باعث نمی‌شود کالری زیادی بسوزانید.
  • سونا به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست، زیرا مهم ترین چیز از سونا، پیروی از یک برنامه تمرینی خوب است، در این صورت، سونا برای کاهش وزن مفید است اگر بعد از ورزش آن را در برنامه خود قرار دهید.

تعداد دفعات توصیه شده برای استفاده از سونا خشک

می توانید هفته ای دو تا چهار بار به مدت 15 تا 30 دقیقه (بسته به توانایی خود) از سونا استفاده کنید و بدن خود را با مایعات جایگزین کنید.

خطرات استفاده از سونا

انواع سونا بدن شما را در معرض دمای بالا قرار می دهند و زمانی که بدن شما گرم می شود به شدت عرق می کنید و تعریق باعث از بین رفتن مایعات و آب از بدن شما می شود، بنابراین با از دست دادن مقدار زیادی مایعات دچار کم آبی می شوید و آن را با نوشیدن جایگزین نمی کنید. آب، بنابراین خطر کم آبی در سونا وجود دارد، به خصوص اگر در ورزش عرق کنید و سپس بدون جایگزینی مایعات از دست رفته به سونا بروید، همچنین طبق انتشارات سلامت هاروارد، هر فرد به طور متوسط ​​حدود نیم لیتر عرق خود را در طول مدت از دست می دهد. یک دوره کوتاه در سونا توصیه کردم در حین، قبل و بعد از سونا آب فراوان بنوشید.

کم آبی شدید یک اورژانس بهداشتی است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد!

یکی از علائم اصلی کم آبی بدن

  • خشکی در دهان
  • تشنگی شدید
  • سردرد
  • احساس سرگیجه داشتن
  • احساس سرگیجه داشتن
  • ناتوانی در ادرار کردن یا ادرار بسیار غلیظ

شایان ذکر است که سالمندان و افرادی که از بیماری های مزمنی مانند دیابت، بیماری های کلیوی و قلبی رنج می برند بیشتر در معرض کم آبی بدن قرار دارند.

بنابراین قبل از استفاده از هر نوع سونا با پزشک خود مشورت کنید، همچنین اگر باردار هستید قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است توصیه نشود.

منبع: arabianbodybuilding.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.